דצמ 16, 2013 - כללי    אין תגובות

מס השבחה ודילמות נוספות ברכישת בית

fffאם אתם רוצים לקנות בית, או להרחיב בית חדש קניתם, זה הזמן הנכון להכיר כמה מונחים חשובים שאולי לא שמעתם עליהם, כמו מס השבחה ושמאי מקרקעין.

רכישת בית היא עסק יקר, ולכן אתם צריכים לעשות את הבחירה שלכם היטב. יש כמה דברים שאתם צריכים לבדוק בבית וגם עם עצמכם, למשל כמה חדרים יש בבית, ואם אתם רוצים להביא ילדים, האם מספר החדרים והמרחב בבית שמצאתם מספקים? אם כן, זה הזמן להביא שמאי מקרקעין שיבדוק את הבית.

בית הוא ממילא הוצאה גבוהה מאוד, אבל כדאי להימנע מתשלום גבוה מדי על בית ששווה פחות ממה שדורשים מכם. שמאי מקרקעין יוכל לומר לכם מה שווי הבית אחרי בדיקה מקיפה שלו, תוך שקלול האזור שבו הבית ממוקם. התשלום לשמאי צריך לבוא מכיסם, ואפילו לא שקל מכיסו של בעל הנכס. בסך הכל מדובר בתשלום סביר, בין 1000 ל 5000 שקלים לבדיקה, ובתמורה אתם מקבלים ראש שקט. במקרים מסוימים, הבדיקה תוכל לחסוך לכם עשרות אלפי שקלים, אם  במהלכה יתגלה ששווי הבית הוא נמוך ממה שדורשים מכם. במצב הזה, תוכלו להוריד את המחיר, או לוותר על הבית כשאין נכונות מצד בעל הנכס לרדת במחיר.

אגב, בעל הנכס מצדו גם הוא יכול להביא שמאי מטעמו, ומכיסו, ולהציג תמונת מצב אחרת לגבי שווי הנכס. אך בכל מקרה כדאי שאתם תביאו מישהו אובייקטיבי שאינו מקושר לבעל הנכס.

ומה קורה אחרי שאתם קונים בית והשבחתם אותו- הוספת קומה, הרחבתם אותו וכדומה? במקרה הזה אתם תתוודעו למונח שנקרא מס השבחה (או: היטל השבחה). משום שהשבחה כלשהי מעלה את השווי של הנכס, היה זה כאילו עשיתם רווח כלשהו, ואותו מנכים כמו כל הכנסה או רווח אחר. המס מוטל על ההפרש בין שווי הנכס לפני ושוויו אחרי ההשבחה. למשל, אם הרחבתם את שטח הבית ב 50 מ"ר, תשלמו מס על השטח הזה.

יש מקרים יוצאים מן הכלל בכל הקשור למס ההשבחה, כמו מטרתה והמקום שבו הבית נמצא. כדאי להתייעץ עם מומחים בתחום כדי לדעת אם מגיע לכם פטור וכמה?

יש לך מה להגיד השאר תגובה כאן!


דילוג לתוכן